Detta är en debutroman som tog många år innan den blev färdig och det känns. Bokens dryga 650 sidor hade med fördel kunnat kortas ner betydligt eller delas upp till två verk. Man får följa förläggaren Martin Berg och hans bästa vän Gustav (von) Becker från deras gymnasietid, fortsatta studier, kort tid i Paris och upp till vuxen ålder samt Cecilia den lite udda intellektuella tjejen bland bokhyllorna. Gustav Becker är en talangfull rödvinsälskande konstnär. Han bjuder oss på myten om hur en sann dekadent konstnärsliv är med en sargad kropp, ständigt med en cigarett mellan lång och pekfinger och med mer vin än mat i magen. Framförallt de första 300 sidorna är ett försök att skildra unga intellektuella med förkärlek till konstnärskapets dekadens och franska inspiration. Franska fraser blandas vilt med korta passus om litterära eller konstnärliga verk liksom syftningar till författare och filosofer som Wittgenstein, Hegel, Lacan, Freud, Lundell och Wallace. Många av verken som det refereras till avspeglar psykologistudentens egna litteraturlista samt stora litterära förebild (Lundell, boken Jack). Detta känns patetiskt och tröttande inte alls imponerande. Det är fler än Lydia Sandgren som läst många böcker, så varför skriva en bok och försöka ta upp alla titlar bara för att påvisa intellektets brinnande fana? Efter fyrahundra sidor drygt händer något, stilen blir lite mognare och det finns en strävan att få ett avslut och en klarhet. Kanske blev det för mycket spring på gatorna i Göteborg eller så fick förläggaren nog om det är den sanna eller fiktiva är dock svårt att sia om. Det finns absolut en röd tråd som löper genom texten ända fram till mål, den röda tråden är Cecilia, den språkbegåvade unga kvinnan som är uppväxt i Etiopien (talar fem språk och studerar dubbla program). Martin och Cecilia blir ett par, de får barn och en dag är Cecilia borta, hon efterlämnar ett brev. Martin blir kvar med de två små barnen Rakel och Elis som växer upp, Rakel börjar plugga på psykologlinjen och är mycket duktig på tyska. En dag ger Martin henne en bok, Ein Jahr- Ett År, som han vill att hon läser eftersom de planerat att ge ut den på bokförlaget. Dessutom är Martin mer bevandrad på franska än på tyska. Det finns likheter med huvudpersonen i boken och Rakels mamma Cecilia, är det ett sammanträffande? Eller kan hon ha något med detta att göra? Rakel och Elis åker till Tyskland för att träffa författaren till boken. Han leder dem vidare till nya spår, tills de slutligen står utanför en dörr och hör att någon rör sig på andra sidan.
Behållning av boken? Tveksam. Hade det inte varit för Cecilia, så hade inte det varit mödan värt att ta sig igenom de 650 sidorna. Tillför den något nytt? Ytterst tveksamt. Har man läst den litteratur som det refereras till så är det kanske fullt tillräckligt. Skulle ha kunnat vara ett riktigt mästerverk och inte ett samlat verk om man redigerat hårdare. Språkligt finns absolut inget att ändra, tvärtom.