Med tankarna på sjukdomen, hostan och de blodiga uppstötningarna , som slutligen skulle ta Frans Kafka från denna jord försöker författaren att samla ihop resterna av honom. Hon åker till de platser i Wien och Prag som han vistats och bott på. Studerar hans litteratur ingående. Läser brevväxlingen mellan honom och den Tjekiska översättaren Milena. Hon väver in sitt eget liv, sin mormors TBC sjukdom och sanatorie vistelser. I all iver att komma Kafka nära blir hon själv sjuk, febrig och hostig -dock ej av TBC. Hur jag än försöker vrida och vända på allt det hon skrivit så känner jag inte närheten eller djupet. Det är som om det finns en hinna av vax, allt rinner av och försvinner med de nattliga svettningarna. Intentionen var god och så även idéerna kring boken, men den nådde inte hjärtat. Kanske det är något med Kafka själv och kärleken som bidrog till detta om man nu ska analysera hans egna citat ” Allt du älskar kommer förmodligen att gå förlorat, men i slutänden kommer kärleken tillbaka på ett annat sätt”. Kanske skulle det varit bättre och blivit mer bestående om det bara varit en bok om mormodern, hennes TBC, Tornedalen och hur det format livet för mormodern och hennes avkommor, tänker jag. För när författaren skriver om sitt egna liv, uppbrottet från Norrbotten, studierna och hur hon träffar sin man samt tillbakablickarna på sin mamma och mormor då gnistrar det till ordentligt. Lungor och hosta är det gemensamma temat i boken. Tragiken likaså. Kafkas stämband blev så påverkade så han förlorade förmågan att tala. Tuberkulosen satte sig där som en elak parasit som inte ville ge vika. Det framkommer också att Kafkas systrar andades in gasen i sina lungor i det koncentrationsläger som de deporterades till, denna gas som trängde ner i deras lungor och vidare ut i deras system som sedan skulle utgöra den process som skulle leda till den eviga förvandlingen från levande till döda. Deras familj hade tackat nej till att få en snubbelsten, ett minnesmärke över deras liv. Det var då när jag läste detta som jag började hosta, Kafkalungan hade satt sina spår även i mig. En annan tanke som slog mig är att om man har TBC så rör man sig inte så snabbt, inga kraftiga fysiska ansträngningar, annars hinner inte den nedsatta lungfunktionen med att transportera syret. Det är först när man lagt undan boken och man kan återgå till normal andning igen som man förstår att det var inte läsaren som kom närmre Kafka utan det var Kafka själv som trängde sig på läsaren. Snyggt jobbat Hansson! Du fick tag på honom tillslut. Allt ditt sökande gav lön för mödan. Hur blev det med hostan? Fick ni andra läsare också en släng av den? Till sist så kommer det igen, citatet från Kafka ” Allt du älskar kommer förmodligen att gå förlorat, men i slutänden kommer kärleken tillbaka på ett annat sätt”. Cirkeln är sluten.
Anki /
4 juni 2026
I Väntan på Kafka
Kafkalungan Av Cecilia Hansson
Kafkalungan
av Cecilia Hansson,
Wahlström & Widstrand
(2024)
Läsaren får snällt och i lugnt tempo följa med till de platser som Kafka befunnit sig på. Hela tiden hoppas man att det ska dyka upp något som verkligen ska ge ett djupt intryck. Man vill ju ha riktiga spår av Kafka. Känna vibrationerna i väggarna. Komma honom lite närmre, ja nästan in på skinnet för att kunna känna hans lukt och höra hans hjärtslag. Men, så långt kommer man inte, inte ens i närheten. Distansen är stor, glipan för brant. Luften från hans lunga och andetag har diffunderat ut för länge sedan. Kvar finns bara intentionen att gå i hans fotspår.
Mer läsning...
Välkomna till bokfåtöljen, här där tankarna om litteratur kläcks och där samtalen och diskussionerna äger rum. Här i bokfåtöljen kan en och annan gäst ibland bli sittande och dela en berättelse ur livet.